Lokalt

Med store smerter satt Ramonette i syv timer i en drosje til Haukeland

Ramonette Tufteland fikk beskjed om å holde foten høyt under transporten til sykehuset. Det var umulig i drosjene hun ble tildelt, og foten hovnet kraftig opp. Operasjonen måtte utsettes i fire dager.

Jannica Luoto

BRUDD TIL BESVÆR: Instruksjonen var å ha beinet høyt for å holde hevelsen i kneet nede. Det var ikke mulig i drosjene Ramonette Tufteland ble tilbudt. 18-åringen måtte ligge på Haukeland i fire dager før hun endelig ble operert.

Publisert:

Det var under siste dag av rockefestivalen Malakoff at Ramonette Tufteland falt i en bratt bakke i stor fart.

Uhellet for vel tre uker siden førte til to brudd, avrevet leddbånd og mistanke om en nerve i klem i høyre kne. Fordi skaden var komplisert, ble Tufteland henvist til operasjon ved Haukeland universitetssjukehus.

Kraftig hevelse etter transporten

For å komme seg fra hjemmet i Nordfjordeid og til Haukeland måtte transport rekvireres. Familiens SUV var for liten til å kunne frakte henne fordi hun på det tidspunktet var gipset fra foten og til langt opp på høyre lår.

Instruksjonen som fulgte med bestillingen fra Pasientreiser var at beinet skulle holdes høyt.

Det var ikke mulig, selv om hun satt i en maxitaxi. Etter den strabasiøse turen, som varte i syv timer, ble den planlagte operasjonen utsatt. Ifølge Tufteland var beskjeden at foten ikke hadde ligget høyt nok.

– Foten hovnet kraftig opp under reisen til Bergen. Derfor konkluderte kirurgene på Haukeland med at operasjonen skulle utsettes, sier Tufteland.

På generelt grunnlag bekrefter overlege Hege Framnes ved ortopedisk avdeling at de ikke opererer ved hevelser.

– Det er ikke uvanlig at operasjoner blir utsatt i opptil to uker på grunn av hevelser, sier overlegen.

Les også

Syv av ti mener staten tar for lite hensyn til Utkant-Norge

Smertene ga hallusinasjoner

Opprinnelig ønsket foreldrene ambulanse til datteren.

– Smertestillende hjalp ikke. Smertene var så store at jeg ble kvalm og så syner, forteller 18-åringen.

Reisen ble gjennomført i to etapper, med en omvei opp Hauglandsenteret for pasient- og drosjebytte.

Mor Marion Tufteland, som var med datteren på turen, forteller hvordan de to drosjesjåførene gjorde så godt de kunne for at datteren skulle sitte behagelig. Blant annet ble foten plassert på en pakke med tørkeruller.

Jannica Luoto

FORTVILTE: – Dumme meg trodde at hun automatisk ville få forsvarlig transport. Jeg hadde satt himmel og jord i bevegelse for å sikre ambulanse hadde jeg visst reisemåten hun fikk ville forverre skaden, sier stefar Kjell Einar Skrede.

– Til Bergen langs melkerute

Selv om 18-åringen fikk plassen med best benrom, satt hun og bet sammen tennene under store deler av turen.

– I svingene prøvde jeg å holde beinet fast. Det var mange skarpe svinger, sier Tufteland om reisen.

– Beinet trengte støtte hele veien på den svingete melkeruten vi tok. Og hun måtte sitte sikret i tilfelle kollisjon, påpeker moren.

Les også

Voldsomt oppsving i blålys-turer

Hjem etter to ukers innleggelse

BT møter Ramonette Tufteland og familien på Haukeland dagen før hun skrives ut.

Denne høsten tar 18-åringen fatt på sitt tredje år på helsefag ved Måløy videregående, og hun har bak seg praksis både i eldreomsorgen og med psykisk utviklingshemmede. Selv er hun ikke i tvil om at erfaringen som pasient er noe hun vil ta med seg i yrkeslivet.

– Dette har gjort meg mer oppsatt på at pasienten skal ha det bra. Det er ikke slik skadede folk skal behandles, sier hun.

Hun trekker frem at hun selv er ung, tåler mye og kan si ifra. Men hva med eldre mennesker? spør hun.

privat

ENDELIG AMBULANSE: Da Ramonette Tufteland skulle hjemover etter 13 dagers opphold på Haukeland, insisterte familien på ambulansetransport.

– Ingen medisinsk grunn til ambulanse

Ved reiser til og fra helseforetak skal pasienter i utgangspunktet reise selv. For å få rekvirert reise gjennom Pasientreiser, er det helsepersonell som foretar denne vurderingen.

Ifølge helsesekretær Anne Marie Nordbø ved ortopedisk avdeling, som sto for bestillingen, var det ingen medisinsk grunn til at Tufteland ikke kunne reist med vanlig drosje.

– Dessuten var instruksen på rekvisisjonen at pasienten skulle holde foten hevet, påpeker Nordbø.

Pasientreiser organiserer

– Vurderer behandleren at det er behov for tilrettelagt transport, får vi en rekvisisjon, sier Vidar Øvrebø, avdelingssjef ved Pasientreiser i Førde.

Det var de som organiserte reisen til Tufteland.

– Ser behandler at pasienten må ha ambulanse, bestiller de det hos AMK. Dette er ikke noe vi vurderer, sier han og legger til:

– Etter vårt skjønn var det fullt mulig å kunne sitte med foten hevet i maxitaxiene som ble bestilt.

– Her var det ifølge pasienten og hennes mor ikke mulig å få det til uten at hun ble sittende usikret og ustabilt. Hvem har ansvar for at instruksjonene blir fulgt her?

– Da må du snakke med transportøren, svarer Øvrebø.

Jannica Luoto

FAMILIE RUNDT SEG: – Jeg kjente meg maktesløs fordi jeg ikke fikk gjort jobben min som mor, og måtte se på at hun hadde det så tøft. Og overrasket fordi jeg ikke hadde ventet det skulle være slik i 2018, sier Marion Tufteland (i midten). Familien forstår ikke hvorfor datteren ikke kunne få ambulanse. Lillebror Glahn Tufteland Skrede (9)

Bergen Taxi: Ikke mulig å ha foten hevet

Ved Måløy Taxisentral, som gjennomførte første etappe, ønsket daglig leder ikke å svare på spørsmål fra BT, og viste til Pasientreiser.

Ved Bergen Taxi, som sto for andre etappe, sier adm.dir. Jan Valeur at det er beklagelig at reisen fikk store konsekvenser for pasienten.

– I en maxitaxi med ti seter, som den pasienten fikk fra Hauglandsenteret til Haukeland, er det ikke mulig å ha foten høyt hevet. Men det er Pasientreiser som har valgt denne formen for transport. Vi fikk en instruks fra Pasientreiser om å frakte pasienten fra A til B, noe vi har gjort samtidig som vi har forsøkt å legge reisen til rette på best mulig måte, sier Valeur.

Han legger til at det er valg av løsning som er utfordringen, ikke deres leveranse på bestillingen.

– Personlig lurer jeg på hvorfor pasienten ikke fikk ambulanse eller kunne ta hurtigbåten fra Måløy til Bergen. Reisen var veldig lang, ikke minst med en omvei i tillegg. Men det er ikke vi som står for disse vurderingene, sier Valeur.

KAMPANJE: Disse plakatene, som skal få både helsepersonell og pasienter til å velge riktig transportmåte, henger på mange avdelinger.

Bevisst på valg av transport

Helse Førde behandler storparten av bruddskader selv, men Ramonas tilfelle var spesielt, sier overlege Navid Beigi ved sykehuset i Førde.

– I dette tilfellet er pasienten ung og skaden omfattende. Da vurderte vi det som best at Haukeland opererte henne, fordi de der kan håndtere også tilleggskader på nerver og leddbånd. Derfor ble hun overført, sier han.

For to år siden hadde Helse Bergen en kampanje for å minne både helsepersonell og pasienter om at drosjetransport i snitt koster en sjettedel av en ambulansetur.

Plakater med dette budskapet henger fortsatt rundt på sykehuset.

Øyvind Østerås, sjef for akuttmedisinsk avdeling, har likevel ikke registrert noen økning i tallet på drosjeturer og nedgang i ambulansetransportene.

– Tvert imot ser vi stadig oftere at det blir rekvirert ambulanse til pasienter som like gjerne kunne reist i drosje, sier Østerås.

I 2017 registrerte Helse Bergen 1413 slike unødvendige ambulanseturer. Det reelle tallet ligger trolig høyere, fordi mange i ambulansetjenesten ikke registrerer slike hendelser.

Les også

Her er ambulanse-verstingene på Vestlandet

Les også

Her kunne knivofferet (25) ha blødd i hjel. Tilfeldigvis var en spesialtrent politimann rett rundt hjørnet.

Les også

Leger slår alarm om ambulansetilbudet

Les også

- En alvorlig trussel mot pasientsikkerheten