Økonomi

Hotellpar mener 16 meter vei kan ødelegge Fleischer’s fremtid

– Vi er inneklemt og overkjørt, sier administrerende direktør Erik Fleischer Tønjum ved Fleischer’s Hotel på Voss.

Klemetsen Fred Ivar Utsi

HOTELLPAR: Markedssjef Alette Hjelmeland og administrerende direktør Erik Fleischer Tønjum mener at det går for mye tid bort i å krangle med kommunen og Statens vegvesen.

Publisert:

Vangsvatnet stråler denne dagen, men det er krangelen om asfaltmeter foran Fleischer’s Hotel som har gjort sommeren ekstra het.

Bilveien skiller det tradisjonsrike hotellet fra vannet og her er det planlagt et nytt trafikknutepunkt.

Hotellsjef Erik Fleischer Tønjum mener størrelsen på det planlagte knutepunktet gjør det umulig for dem å få til en tilfredsstillende hovedinngang og atkomst.

– Det er helt avgjørende for vårt videre eksistensgrunnlag å få flyttet hovedinngangen og resepsjonen fra baksiden til forsiden av hotellet, men vi møter motvilje fra Voss kommune og Statens vegvesen.

16 meter lang krangel

Konflikten koker ned til lengden på busslommer og antall busser som samtidig skal kunne betjene turister til og fra bygden.

Statens vegvesen vil ha en busslomme på 72 meter. Fleischer’s Hotel ber om at busslommen blir redusert til 56 meter.

De 16 meterne som skiller gjør at det 154 år gamle hotellet har satt alle oppgraderingsplaner på vent.

Les også

Nytt hotell skal gi dobbelt så mange hotellsenger på Voss

Oppgitt, men kampvillig

Knutepunktet inngår i reguleringsplanen som snart gir vossebygden ny gondolbane til Hangurens topp, og et nytt og konkurrerende Scandic-hotell i Fleischer’s umiddelbare nærhet.

Klemetsen Fred Ivar Utsi

FRA GRØNT TIL ASFALT: Området foran Fleischer’s Hotel på Voss skal omgjøres til et stort trafikknutepunkt. – De foreliggende planene skaper problemer for hotellets egen utvikling og fremtid, sier administrerende direktør Erik Fleischer Tønjum.

Under BTs besøk var det stor aktivitet med busser og tog fra øst og vest. Turister tørket svetten mens de dro kofferter inn og ut av resepsjonen.

Paret bak driften av hotellet er oppgitt over situasjonen de har havnet i, men er fortsatt kampvillige.

– Nei, vi kan ikke gi opp. At vi får til en god løsning foran hotellet er avgjørende for hele Fleischer’s sin eksistens. Det som er komplett uforståelig og uakseptabelt er at vi med foreliggende løsning får blokkert vår utvikling og havner i bakevjen, mens alt tilsynelatende blir lagt til rette for ny næringsvirksomhet, sier markedssjef Alette Hjelmeland.

Besøkende som kommer med jernbanen sliter med å finne frem til hotellinngangen som ligger 100 meter fra stasjonen, forteller hun.

– De blir sluset gjennom en undergang til forsiden, og må gå rundt hotellet. Inngangen på baksiden er heller ikke spesielt gunstig for dem som kommer med buss langs riksveien.

Klemetsen Fred Ivar Utsi

NY HOVEDINNGANG: Her i front av Fleischer’s Hotel ønsker hotelldirektør Erik Fleischer Tønjum å bygge ny hovedinngang.

– Siktkrav må innfris

Knutepunktet er det Statens vegvesen som har hatt ansvaret for å utforme. Fire busslommer er planlagt like ved Fleischer’s. Tre andre mot Park Hotel, konkurrenten noen hundre meter unna i retning sentrum.

– Saken er blitt komplisert fordi det er svært mye som skal løses innenfor et relativt lite område, forteller Carl Erik Nielsen, seksjonssjef for plan- og forvaltningsseksjon Voss og Hardanger i Statens vegvesen.

Les også

Hotellmagnat vil kjøpe den gamle kunsthøgskulen i Bergen

Han forklarer at busslommene må ha den lengden de legger opp til, fordi bussene blir lengre.

I tillegg er det diverse tekniske krav for busslommer som må innfris, krav om rask av- og påstigning, såkalt «kiss and ride», samt siktkrav.

Nye runder med utredning vil ifølge Nielsen kunne utsette trafikknutepunktet enda mer, og gi økonomiske utfordringer.

– Selv om det er svært ønskelig, har jeg vanskelig for å se at man kan klare å finne en løsning som tilfredsstiller alles ønsker. Til det er arealet for lite og ønskene for motstridende, sier Nielsen.

Illustrasjon: DARK arkitekter/Brick Visual

MER HOTELL: Busslommene skal dekke behovet knyttet til jernbane, hoteller og gondolbane. Bane Nor Eiendom og Odfjell Eiendom i Bergen står bak dette nye hotellet som skal doble hotellkapasiteten i Voss.

Klemetsen Fred Ivar Utsi

GONDOLBANEN: Byggingen av tårnet for den nye gondolbanen på Voss er for lengst i gang. Fleischer’s skimtes til venstre i bildet.

– For en røre

Formannskapet på Voss behandlet konflikten i slutten av juni. Her ble saken utsatt til høsten.

Avisen Hordaland refererte blant annet følgende fra lokalpolitiker Elin Seim (V):

– For en røre. Jeg kan ikke se at denne prosessen har vært veldig ryddig og god. Hvorfor fremstår vi som vrange og vanskelige i denne saken når vi ellers legger til rette for og heier på dem som vil satse på Voss.

Seim sier til BT at hun vil ha svar fra administrasjonen om dimensjonering, antall busslommer og om regelverket gir åpning for nedgradering av trafikknutepunktet.

– Jeg mener at vi som politikere på Voss må gjøre alt vi kan for at også Fleischer’s skal få en god løsning.

Lokalpolitikeren bemerker at det tradisjonsrike hotellet må få mulighet til å utvikle seg. Hun viser til at Voss har lagt godsiden til for å få bygget både ny gondolbane og nytt hotell.

– Vi kan ennå redde situasjonen. I motsatt fall blir dette en trist sak for Voss, sier Seim.

Ordføreren heier på Fleischer’s

Ordfører Hans Erik Ringkjøb (Ap) sier at saken er krevende. Aktørene er også mange. Ved spørsmål om det politiske flertallet ikke heier like mye på alle reiselivsaktører på Voss, svarer han:

– Fleischer’s Hotel er et fyrtårn og en del av merkevaren Voss. Jeg heier på Fleischer’s, men den konkrete reguleringsplanen gir oss noen utfordringer. Kommunen og Statens vegvesen har kommet hotellet i møte gjennom den siste planen som foreligger, men det er åpenbart ikke nok for dem.

Klemetsen Fred Ivar Utsi

FERIERENDE ORDFØRER: Hans Erik Ringkjøb avbrøt ordførerferien og stilte på kontoret sitt for å svare på spørsmål om striden.

Konkurrenten Park Hotel har brukt de siste ti årene til å oppgradere hotellet for rundt 100 millioner kroner. Ifølge direktør Jan Bruse Andersen fikk de til en gradvis oppgradering til 2018-standard for å kunne møte konkurranse.

Fleischer’s har planer om å oppgradere hotellet for omtrent like mye, men holder foreløpig igjen.

– Vi har lyst til å utvide velværeavdelingen, konferansedelen og spisesalen. Vi sysler med planer for større terrasse og uterestaurant, men alt er satt på vent til vi har nye hovedinngang på plass, sier hotelldirektør Tønjum.

– I 2009 oppgraderte vi med nytt kjøkken til 30 millioner kroner, uten at dette har vist igjen på bunnlinjen.

Les også

Bygger ny gondolbane til 300 millioner: – En gledens dag for Voss

Både Tønjum og markedssjefen understreker at det er bra at Voss får ny gondolbane og nytt hotell.

– Produktet Voss har vært for dårlig de siste årene. Den nye gondolbanen vil være et fantastisk løft som igjen setter Voss på turistkartet, sier Tønjum.

Usikker fremtid i møte

Hva som skjer når det nye nabohotellet Scandic står klart er han usikker på. Direktøren sier at de har valgt å stå utenfor de store hotellkjedene, og at intensjonen er å holde fast ved det selv om det er tøft.

I snitt har Fleischer’s 50 prosent ledig kapasitet for året.

– Dersom vi får for mange konkurranseulemper som igjen fører til misfornøyde kunder, så vil det fort kunne gå nedover med hotellet. Investeringslysten er blitt dempet etter problemene vi har støtt på.

Klemetsen Fred Ivar Utsi

STRIDENS KJERNE: – Her på forsiden av hotellet trenger vi å få justert Statens vegvesens planer for å kunne bygge en ny og tjenlig hovedinngang, sier hotelldirektør Erik Fleischer Tønjum.

Les også

Hotel Norge-åpningen: – Du kan si at dette er min baby, min kjempebaby

Les også

Bygger ny gondolbane til 300 millioner: – En gledens dag for Voss

Les også

Hotelldirektør får 240.000,- etter drapsforsøk med kjøttøks på Voss

Les også

Vellaget, men uten finesse