Sprek

Så mye faller formen din hvis du kutter ut treningen i ferien

«Use it or lose it», oppfordrer professor.

Anders Minge

Vanligvis løper ekteparet Borghild Kyllevik og Espen Fløtre intervaller to dager i uken. Men i ferien lar de treningsklærne ligge igjen hjemme.

  • Anders Minge
Publisert:

Endelig ferie, hurra! Fire uker med deilige, late dager. Sol, avslapning, god mat og litt snadder i glasset.

Akkurat sånn liker Borghild Kyllevik og Espen Fløtre å tilbringe ferieukene. I hverdagen prøver ekteparet å løpe intervaller to ganger i uken, pluss å gå turer. Men når ferien kommer lar de treningsklærne ligge igjen hjemme.

– Knærne er litt vonde, de har godt av å hvile seg litt, unnskylder Espen seg med.

Borghild tenker ikke på trening når hun er på ferie.

– Hjemme derimot, hvis jeg ikke trener, får jeg dårlig samvittighet. Det får jeg ikke i ferien, slår hun fast.

Men hva skjer med kroppen om du unngår å trene de neste fire ukene?

– I løpet av fire uker uten trening reduseres både styrke og kondisjon. En generell regel er at prestasjonsnedgangen øker jo lenger vi er inaktive. «Use it or lose it», sier Sindre Mikal Dyrstad, professor ved det helsevitenskapelige fakultet ved Universitetet i Stavanger.

Les også denne saken om Siw - som tok grep etter 30 år med røyking:

Les også

Siw røyket 20 sigaretter om dagen i 30 år. Nå løper hun minimum 15 kilometer hver dag.

Anders Minge

Sindre Mikal Dyrstad, professor ved det helsevitenskapelige fakultet ved Universitetet i Stavanger.

Tenk hverdagstrim

Han viser blant annet til et forsøk fra 1984 som konkluderte med at kondisjonen etter fire uker ble redusert med rundt 10 prosent. Dette for godt trente folk.

– For dem som blir sengeliggende på grunn av sykdom, skade eller «sofasyken» har forskere funnet en reduksjon i kondisjon på hele 25 prosent etter 20 dager, fortsetter han.

Den gode nyheten er at daglig fysisk aktivitet, selv om det ikke er intensiv, begrenser fallet i både styrke og kondisjon. Dyrstad oppfordrer derfor alle feriehungrige til ikke å slippe seg fullstendig ned, men i det minste tenke på hverdagstrimmen.

Treningsforsøk på fotballspillere viser at hvis treningspausen er mindre enn to uker, så er ikke reduksjonen i prestasjon verre enn at to til fire ukers normal treningsperiode er nok til å være tilbake til hvor de var før avbrekket. Slike sommerpauser er også ofte viktige for å ha motivasjon til å gå på ny sesong, oppmuntrer han.

Anders Minge

Espen Fløtre og Borghild Kyllevik dropper treningen i ferien.

Tren hardt

Dropper du styrketreningen, er svekkelsen størst hos folk over 65 år.

– Dette har trolig sammenheng med at det er vanskeligere for eldre å opprettholde muskelmasse generelt. Det er ikke forskjell i prestasjonsnedgangen mellom kvinner og menn ved treningspauser.

Et gyllent treningstips er prinsippet om vedlikeholdstrening. Flere studier peker på at man kan opprettholde prestasjonen, selv om treningsmengden reduseres. Men da må treningen ha en viss intensitet.

– Så dersom en kan gjennomføre en «vedlikeholdsøkt» i uken, så prioriter en intensiv økt fremfor en daffeøkt. Men husk: alt er bedre enn ingenting, sier Dyrstad.

Anders Minge

Espen Fløtre vet at han må slite noen uker etter ferieavbrekket. – Jeg merker jo at formen er dårligere og at jeg puster og peser mer. Men etter tre- fire uker føler jeg at formen er tilbake.

Alkoholvaner endres

Noen øker også aktivitetsnivået i løpet av sommeren. Godt vær og ferie gir bedre tid til ulike aktiviteter. Mer mat og drikke trenger derfor ikke å påvirke formen, men kan ha en indirekte effekt dersom man beveger seg mindre.

– Alkohol er en vanlig følgesvenn til måltidene, og er i seg selv vanndrivende. Store mengder vil påvirke væskebalansen i kroppen og dermed dagens fysiske form. Men et glass vin til maten vil ikke påvirke formen alene. Store mengder alkohol vil derimot redusere effekten av morgendagens trening, og kan derfor påvirke formen mer langsiktig, sier Merete Hagen Helland. Hun er førsteamanuensis i mat og helse ved Universitetet i Stavanger.

Hun råder folk til drikke mye vann slik at væskebalansen blir gjenopprettet.

Inntak av alkohol sammen med mat vil også føre til at kroppen velger alkoholen som energikilde og vil dermed forbrenne denne, før den starter med forbrenning av fett, protein og karbohydrat.

Anders Minge

Merete Hagen Helland er førsteamanuensis i mat og helse ved Universitetet i Stavanger.

Sterkt gir flere kalorier

– Høyere alkoholprosent, gir høyere kaloriinnhold! Som alltid kan overskudd av energi (energiinntak minus energiforbruk) lagres i kroppen og gi overvekt, som igjen kan påvirke formen negativt, dersom man ikke også er fysisk aktiv, sier hun.

Formen vil altså i første omgang bli påvirket av alkoholen, mens mye god mat, sett i forhold til aktivitetsnivå, kan ha betydning over tid.

Anders Minge

Espen Fløtre og Borghild Kyllevik dropper treningen i ferien.

Denne sommeren skal Borghild Kyllevik og Espen Fløtre være på hytten på Kvalvåg i Rogaland.

– En perfekt dag er å sitte på brygga, nyte et bedre måltid og en god flaske vin. Trene kan vi gjøre til høsten, fastslår de.