Sprek

Yoga: God nok trening eller ikke?

Nei, mener ekspert.

LASZLO BALOGH / NTB Scanpix

POPULÆRT: Yoga er en av de mest populære treningstrendene i Norge, men er det god nok trening?

Publisert:

Yoga er de senere årene blitt en av de mest populære treningsformene i Norge. Treningssentrene tilbyr ulike yogatimer, egne yogasentre har blitt etablert og yoga-apper ligger høyt på listen over de mest populære.

Men er yoga god nok trening i seg selv? Nei, mener ekspert Guri Brekke.

– Å spørre om yoga er god nok trening vil være som å spørre om ballsport er god nok trening, for det finnes mange ulike typer yoga. Men yoga er ikke tilstrekkelig alene. Du må drive med supplerende aktivitet som øker muskelmasse, styrke og kondisjon for å få god nok effekt på helsen din, sier Brekke som har hovedfag i fysisk aktivitet og helse samt driver selskapet Godtrening AS.

Les også

Branns prøvespiller forlot jobb og familie i Frankrike for å spille 2.-divisjon i Norge

Brekke mener treningsformen har for høy status, og mener folk bruker for mye tid på yoga.

– Jeg vil si at det er veldig mange andre treningsformer som er bedre, men er du glad i yoga, skal du fortsette med det. Begynn så med andre aktivitetsformer som har større effekt på helsen din, er rådet fra Brekke.

BERNADETT SZABO / X02784, Scanpix

FAVORITT: Yoga er en av treningsfavorittene til nordmenn.

Mediefokus

Blant treningsappene til mobil og nettbrett er yoga-apper blant de mest populære her i landet. Ifølge tall fra Google Trends er yoga også blant treningsformene vi nordmenn googler mest.

En undersøkelse fra Statistisk sentralbyrå viser at 16 prosent av alle nordmenn fra 16 år og oppover, deltok på gruppetrening av typen yoga, aerobic, eller trim i 2016.

Brekke tror at fokuset på yoga i mediene gjør at treningsformen er blitt såpass populær.

– Det har vært mange kjente profiler som har gått ut med at de gjør yoga, og media har fremstilt det på en måte hvor folk tror at dette er alt man trenger å gjøre for "å se slik ut". Da får man den effekten, mener hun.

Marita Aarekol (Arkivfoto)

EKSPERT: Guri Brekke har hovedfag i fysisk aktivitet og helse og driver selskapet Godtrening AS. – Yoga er en supplerende aktivitet som man kan gjøre en gang i uken. Resten av treningsuken bør gå til andre treningsformer, mener hun.

– Det absolutt beste du kan gjøre

Kiropraktor Kenneth Rønningen driver klinikken Sunn Kompis i Bergen og bruker blant annet yoga som behandlingsform. Han mener det er effektivt for å rehabilitere og forebygge muskel- og skjelettplager.

– De fleste får rask redusering av smerte når de begynner med pusteteknikker, uttøyningsøvelser og stabiliseringsøvelser. I min mening er yoga det beste du for eksempel kan gjøre for ryggsmerter, sier Rønningen og legger til:

– Jeg forstår at det kan være fordommer mot yoga. Men det er sjeldent jeg får noen inn på klinikken som er skeptisk og faktisk forblir skeptisk. De fleste ser at det fungerer.

Les også

Visumtrøbbel for Manchester United-talentet Brann ønsker seg

Han er ikke helt enig i Brekke sine tanker rundt den populære treningsformen.

– Hvis man definerer helse er yoga det absolutt beste du kan gjøre. Det er så mange aspekter i det, du lærer blant annet stressmestring, uttøying og styrke. Du jobber med hele aspektet av mennesket. For dem som kun gjør yoga er det veldig bra helsemessig. Du trenger ikke gjøre noe mer, sier Rønningen.

Tom Robert Wold

YOGABEHANDLINGER: Kenneth Rønningen er kiropraktor og driver klinikken Sunn Kompis. Han bruker yoga som behandlingsform.

Vi flykter fra problemet

Selv om Brekke mener man bør bruke mindre tid på yoga, synes hun det kan være et fint sted å starte for dem som ikke er fysisk aktiv.

– Yoga krever ikke like mye som å presse pulsen ved mer krevende treningsformer. Jeg anbefaler at man kan begynne med yoga, men så heller gå videre til andre treningsformer, sier Brekke.

Rønningen er enig i at yoga er et fint startsted, men mener man bør fortsette selv om man også driver med andre treningsformer. Gjennom sin praksis som kiropraktor møter han ulike mennesker med ulike plager. Ofte er problemet at folk ikke tar seg tid til å roe ned i en hektisk hverdag.

Tom Robert Wold

YOGAINSTRUKTØR: Kenneth Rønningen holder yogakurs i tillegg til å drive klinikken Sunn Kompis.

– Vi nordmenn lever et stressende liv, og om du allerede er stresset og i tillegg trener kondisjon, er det ikke alltid det er det beste. Da er det kanskje bedre å slå av stressresponsen, noe du lærer ved hjelp av yoga, sier Rønningen og legger til:

– Trening med høy intensitet kan ofte være en flukt fra problemene til mennesker. Du tar deg ikke tid til å tenke på det. Det jeg ser på klinikken er at folk kommer inn med kroniske plager, men aldri tar seg tid til å sitte rolig. Da blir det for mye og du kommer aldri frem til kjernen til problemet. Kronisk stress er ofte årsaken til plager som muskelproblemer og angst.

Les også

Kaggestad om Pedersens EM-sjanser: – Hun er i medaljesjiktet

Ikke bare en trend

Rønningen mener yoga ikke er en trend, men at det er noe som er kommet for å bli.

– Kanskje ikke ordet yoga, men pust, stressmestring og meditasjon, forklarer kiropraktoren.

Trend eller ikke, populariteten ser ikke ut til å avta med det første. Men du er ikke avhengig av å drive med yoga, ifølge Brekke.

– Man kan helt klart klare seg uten yoga, sier helse- og treningseksperten.

Les også

Brann-sjefens ærlige vurdering: – Vi liker ikke at han går

Les også

Her starter drømmen for Sander (17) fra Loddefjord

Les også

Norges nye gullduo har sikret en halv million i pengepremie

Les også

Slår tilbake mot kritikken fra Nest: – Dette handler om respekt