Sprek

Bjørn, Gerd og Helene har til sammen slanket seg 204 kg. Slik klarte de det

Dette skal til for å lykkes med vektnedgang på lang sikt, ifølge eksperter.

Jacob Buchard

TOK TAK: Bjørn Arild Sjødin-Modalen (fra v.), Gerd Magnhild Løyning Lunden og Helene Horn Vareberg har virkelig tatt tak i egen helse, og er levende bevis på at det er mulig å ta kraftig av og vedlikeholde vekten over tid.

Publisert:

Gerd Magnhild Løyning Lunden (42) – fra 103 til 70 kilo

42-åringen har født fire barn. Særlig etter at hun fikk tvillinger var det lett å ty til lettvinte løsninger og store måltider når ungene var i seng. På det meste veide hun 103 kilo, men da hun i 2013 bestemte seg for å ta tak, viste vekten 95 kilo.

Privat

FØR: Gerd Magnhild Løyning Lunden avbildet før hun tok tak i egen helse.

– Tidligere hadde jeg forsøkt pulverdietter, og selv om jeg gikk raskt ned i samme vekt som jeg har nå, gikk det like fort opp igjen. Derfor bestemte jeg meg denne gang for ikke å slanke meg, men å komme i god form, og da var konsekvensen at jeg måtte ha en ny livsstil med trening og et sunt kosthold. Jeg fokuserte på de små tingene – som å spise mindre kake, velge magrere produkter, spise mer grønt og å trene. Sakte, men sikkert kom resultatene.

Med fire gutter i hus var det umulig å leve på noe annet enn «et godt gammeldags norsk kosthold» og «sunn fornuft». Det tok henne over to år før hun hadde innarbeidet seg livsstilen. I 2016 deltok hun i VM i kettlebells, et mesterskap hun også skal delta på i år.

– Nå føler jeg at mitt nye liv er blitt en vane. Jeg følger fortsatt litt med på vekten, for jeg vet at dersom jeg slapper litt av, må jeg stramme meg opp igjen. Men det handler om å sørge for at inntaket står i stil med aktiviteten, og om å velge ut de dagene man kan kose seg. Husk at når dette er noe man skal leve med resten av livet, må man finne både en aktivitet og et kosthold som man trives med, sier Lunden.

Jacob Buchard

NÅ: Gerd Magnhild Løyning Lunden.

Bjørn Arild Sjødin-Modalen (54) – fra 150 til 99 kilo

54-åringen forteller at han var veldig sløv og slapp, og lot ting skli ut ved å spise litt for mye. For halvannet år siden viste vekten 150 kilo. Da fikk han plass på Evjeklinikken.

Privat

FØR: Bjørn Arild Sjødin-Modalen avbildet før han tok tak i egen helse.

– Min erfaring er at man trenger familie, kolleger og venner som kan gi deg et klapp på skulderen. Noen som kan motivere deg og følge litt med på det du holder på med. Selv var jeg veldig glad i salami og ost, men det måtte jeg erstatte med lightprodukter. Og så måtte jeg begynne å spise mye mer regelmessig, gjerne syv-åtte-ni måltider om dagen. I tillegg har jeg funnet ut at sykling er en aktivitet som passer meg. Jeg har syklet tur-retur Hamresanden og inn til Kristiansand sentrum hver dag, en tur som tar 25 minutter hver vei. Det får jeg mye igjen for, sier 54-åringen.

I vår syklet han det 21 mil lange rittet fra Kristiansand til Hovden.

– I dag er livet mitt mye lettere. Jeg har ingen problemer med å holde følge med barnebarnet på to år, og har aldri i mitt liv vært i så god form som jeg er i nå, sier Sjødin-Modalen.

Jacob Buchard

NÅ: Bjørn Arild Sjødin-Modalen.

Helene Horn Vareberg (49) – fra 200 til 80 kilo

49-åringen forteller at hun gjennom hele livet har veid mer enn folk flest, og at hun alltid hadde en tilbøyelighet til å spise mer enn nødvendig – ikke minst da følelsene gikk enten opp eller ned.

Privat

FØR: Helene Horn Vareberg avbildet før hun tok tak i egen helse.

– Jeg har forsøkt å slanke meg mange ganger, og hvorfor jeg denne gangen lyktes, tror jeg henger sammen med at jeg erkjente overfor meg selv hvor ille det var blitt, og at det faktisk sto om livet. Det lyste rødt på alle parametre da jeg tok blodprøver. For meg lå forskjellen i erkjennelsen av at dette ikke var en slankekur, men en livsstilsendring som skulle vare livet ut. Det betyr at jeg må ta kloke valg hver eneste dag. Og så var jeg nødt til å sette realistiske mål, forteller Vareberg og legger til:

– Hvis man elsker majones, nytter det ikke å kutte det ut når det innebærer for all evighet. Og hvis man hater aerobic, nytter det ikke å tro at du skal holde på med den idretten livet ut. Du må finne et kosthold og en aktivitet du kan trives med. For meg er sykling blitt min store lidenskap, sier hun.

Hun sykler 20 timer i uken, og deltok blant annet i det 21 mil lange rittet fra Kristiansand til Hovden i mai.

Jacob Buchard

NÅ: Helene Horn Vareberg.

– Kan du kose deg med noe usunt?

– Absolutt, og med beste samvittighet. Men jeg kan ikke spise kake og sjokolade hver dag. Man må velge seg ut et par dager i uken til kos.

– Hva har omveltningen gjort med deg?

– Jeg har fått et liv som jeg kjenner at jeg eier. Når du veier 200 kilo er du handikappet, men nå er jeg sjef i eget liv både mentalt og fysisk. Og så har det gitt meg god helse, og dypest sett er det mye viktigere enn utseende, sier Vareberg.

– Prognosene er ikke veldig gode

Catia Martins, førsteamanuensis ved NTNU i Trondheim, har forsket på hva som skal til for å lykkes med slanking i det lange løp.

– For de fleste er det ikke vanskelig å gå ned i vekt, men utfordringen består i å beholde den lavere vekten over tid. Dessverre er ikke prognosene veldig gode. Tall fra USA viser at blant dem som hadde redusert vekten med ti prosent, var det mindre enn 20 prosent som hadde klart å opprettholde dette vekttapet ett år seinere, sier Martins.

Privat

Catia Martins, førsteamanuensis ved NTNU i Trondheim.

Her er ifølge Martins noe av det som kjennetegner dem som lykkes:

– Data fra Weight loss Register i USA viser at ca. 90 prosent spiser frokost hver dag, og de spiser mer eller mindre det samme uansett om det er ferie, helg eller vanlig hverdag. Forskning har også vist at høyproteindietter funker bedre, blant annet fordi man da føler seg mer mett. I tillegg finner de et kosthold og en treningsmetode som man liker, da dette er noe man skal fortsette med resten av livet, sier Martins.

– Hvilken effekt på vekten vil det ha for en overvektig å begynne å trene – uten å legge om kostholdet?

– Veldig liten. Årsaken til det er at når man legger om kostholdet får det mye større påvirkning i løpet av et døgn enn hva en time med trening får, hvor man forbrenner 400 kalorier. Hvis trening skal ha stor effekt, må man ha halvannen time hardtrening syv dager i uken, og da kan man ta av seks-syv kilo i løpet av tre måneder. Men husk at mange overvektige er redde for å trene, så å spørre dem om å trene halvannen time vil ikke hjelpe. Trening er veldig viktig for helsen, men for å gå ned i vekt må man redusere energiinntaket, sier Martins.

– Livsstilen, ikke kroppen

Ved Evjeklinikken behandler man pasienter med livsstilsutfordringer.

– Vi ønsker å overbevise om at det er livsstilen, og ikke kroppen, som er problemet. Kroppen er tempelet som tankene våre bor i, og vi må ha respekt for oss selv og ta vare på oss selv. Det er et mye sunnere utgangspunkt enn at man ønsker å pynte på kroppen sin, sier lege ved klinikken, Einar Kristian Tveitå.

– Hva kjennetegner de som lykkes?

– De som tar inn over seg behovet for varige endringer. Man må ha den holdningen, sier Tveitå og slår samtidig et slag for regelmessige måltider og de offentlige anbefalingene om 150 minutters rolig, eller 75 minutters moderat aktivitet hver uke.

Les også

Her er feilene folk gjør når de skal ned i vekt: Ti myter om slanking

Les også

Alkokutt, isbading, slanking og egen kokk ligger bak Harry Kane-suksessen: – Jeg har endret livsstilen

Les også

Monica Øien (47) testet «alle» dietter. Så endret hun kurs. – Det har gitt meg en enorm frihetsfølelse.