Slik øker du enkelt forbrenningen i hverdagen

Med noen enkle grep i hverdagen kan du høste godene som fysisk aktivitet byr på.

Marius Simensen

Hverdags-sprek: Ole Grebstad mener selv han er i for dårlig form til å løpe. Så da går han isteden. De siste månedene har han blitt hekta på gåturer, både i fjell og på flate. Det har resultert i at han har gått ned en buksestørrelse.

  • Maria Moe
Publisert:

Svettedråpene glinser i panna på Ole Grebstad mens han går langs stien på Akslafjellet i Ålesund. Dette er en av ukas seks gåturer.

– Jeg er ikke i god nok form til å løpe, så da går jeg isteden, forteller Grebstad som har gjort gåingen til en del av hverdagen. Noen ganger går han flere kortere turer, mens andre ganger legger han ut på langtur. Uavhengig av lengde liker han å holde et visst tempo – uten å være for streng med seg selv.

– På tur skal nista med, også stopper jeg opp og kikker meg rundt, forteller han og legger til at han ikke alltid synes et mål er nødvendig.

– Å hele tiden ha knallharde mål kan faktisk gjøre at man blir lei. For min del handler det om å kose seg på vegen, sier han og får støtte fra Lars Zachariassen. Han er fysioterapeut med videreutdanning i kognitivt terapi og idrett, og holder foredrag for å fremme hverdagsaktivitet.

Privat

Formidler hverdagsaktivitet: Foredragsholder og fysioterapeut Lars Zachariassen.

– Når man bestemmer seg for å gjøre livsstilsendringer er det viktig å sikte seg inn på noe som faktisk kan vare over lang tid. Det må være oppnåelig, sier han og mener at derfor har mange mye å hente fra nettopp hverdagsaktivitet. Han tror mange går for hardt ut når det kommer til å gjøre livsstilsendringer.

– Jeg tror det største problemet er at folk går har for store tanker om hva de skal utrette. Da ser man fort at overdreven aktivitet ikke er forenlig med livet man lever. Mange av de tipsene som finnes er relativt ekstreme. Det gir en avsmak, mener Zachariassen.

Les også

Bjørn, Gerd og Helene har til sammen slanket seg 204 kg. Slik klarte de det

Enkle grep

Foruten de litt mer langvarige hverdagsaktivitetene, er det også mye som kan utrettes ved å gjøre mindre grep i hverdagen.

– Hvis man ikke er så veldig aktiv fra før er det mye å hente fra bare det å begynne å ta trappen istedenfor heis, sykle eller gå til jobben. Bare det å begynne å ta kollektivtransport øker den fysiske aktiviteten, sier Jakob Linhave i Helsedirektoratet, og legger til at selv om de minst aktive vil merke størst effekt ved å gjøre slike endringer. kan også andre få effekt av å gjøre samme grep.

  • Se hvor mange kalorier man kan forbrenne på enkle hverdagsaktiviteter i tabellen nederst i saken

– Sørg for at denne hverdagsaktiviteten får opp pulsen litt. Kjenn at man blir litt svett på ryggen og at pusten går litt tyngre, er tommelfingerreglene han peker ut. Helsedirektoratet anbefaler minimum 150 minutter med slik aktivitet i uka for voksne, og aller helst 30 minutter om dagen. Men man må gjerne dele det opp.

– Ta for eksempel ti korte minutter med en viss intensitet flere ganger om dagen, foreslår Linhave og påpeker at bruker man da 20 sekunder på å gå opp trappa, så er dette med på å fylle opp de 30 minuttene.

Rebecca Ravneberg / Helsedirektoratet

Anbefalinger: Jakob Linhave i Helsedirektoratet.

Fordeler på rekke og rad

– Fysisk aktivitet har dokumentert effekt ved 20 ulike sykdommer. Da er det spesielt hjerte- og karsykdommer, flere krefttyper og ryggproblemer som kan forebygges, sier Linhave og legger til:

– Ikke bare er fysisk aktivitet den beste forebyggeren mot sykdommer og plager, men det kan også være god behandling, sier Linhave. Zachariassen peker også på de mentale fordelene og sier at han selv erfarer at økt aktivitet hjelper folk ut av huset og gjør de mer sosiale.

– Jeg opplever også folk som tar store steg vekk fra depresjon og angst, sier han.

Les også

Finnes det mat som øker forbrenningen? Vi har sjekket fem kostholdspåstander.

Grebstad har selv fått kjenne på fordelene ved fysisk aktivitet. Siden mai har han gått ned en buksestørrelse.

– Det var ikke nødvendigvis et mål i seg selv, men det er absolutt ikke noe jeg er misfornøyd med, smiler han og legger til at det gjør godt både fysisk og psykisk.

– Jeg har det kjekt, og det gir meg glede å gå turer. Både i form av at jeg beveger meg, men også det at jeg tar meg tid til å nyte underveis, slår han fast.

Marius Simensen

Samler topper: For å unngå å bli lei, forsøker Ole Grebstad å variere hvilke turer han går og samler på nye turmål.

Ekspertenes tips

Men fordelene til tross, det er fortsatt slik at altfor mange unngår de fleste former for fysisk aktivitet.

– De fleste har i dag ensformige jobber og sitter bak en pult. Det er absolutt en utvikling mot at vi er mindre aktive enn før, sier Linhave.

Det er da ekspertene mener hverdagsaktivitetene blir så viktige.

– Det er enkle grep. Og alt er bedre enn ingenting, om det så bare er snakk om å reise seg fra kontorstolen for å hente seg en kopp kaffe en ekstra gang. Også tenker jeg at det er viktig å være litt bevisst på hva det faktisk vil si å være aktivitet. Man må ikke glemme at det å klippe gresset, leke med barn og barnebarn og husarbeid også er aktivitet, sier Zachariassen og legger til at da trenger jo heller ikke trening ta så mye fra hverdagen.

– Det er viktig å huske at det skal være en del av hverdagen, og ikke komme på toppen av det hele, slår han fast. Et tips er å gjøre hverdagsaktivitetene til noe sosialt, noe Grebstad har gjort.

– Jeg går ofte sammen med andre. Det blir ofte litt kjekkere, også går praten sier han. Og nettopp dette rådet sverger Zachariassen til.

– Ikke bare er det sosialt og kjekkere. Det danner også en form for forpliktelse, som gjør det lettere å komme seg ut, sier han.

Les også

Så mye faller formen din hvis du kutter ut treningen i ferien

Teller kalorier

Noe som også kan se ut til å motivere folk er å følge med på kalorier som forbrennes ved de ulike aktivitetene, men dette advarer Linhave mot.

– Det er kanskje ikke det beste fokuset. Man må finne en aktivitet man liker, også er det viktigste å faktisk være aktiv og ikke henge seg opp i dette med kalorier, mener Linhave.

Dersom du likevel ønsker å følge med på forbrenningen av kalorier, kan du benytte tabellen under. Der kan man se en oversikt over hvor mye man forbrenner per time ved ulike hverdagsaktiviteter.