Sprek

Test av ni puls- og aktivitetsklokker: Finn den perfekte klokken for deg

Hvor gode er egentlig klokkene som mange nordmenn legger opp treningen sin etter? Vi testet.

Halvor Ekeland

Disse klokkene har vi testet. Fra venstre: Garmin Forerunner 35, Fitbit Charge 2, Suunto 9, Suunto Spartan Trainer, Polar M430, Polar A370, Fitbit Ionic Adidas Edition, Garmin Forerunner 935, Apple Watch.

Publisert:

Det selges omtrent 200.000 pulsklokker hvert år i Norge. Det finnes en rekke leverandører med en enda lengre rekke forskjellige klokker.

Vi har sjekket ni forskjellige klokker som måler aktivitet. Kravet var at klokkene skulle ha mulighet for pulsmåling på håndleddet.

Fire store leverandører på det norske markedet (Fitbit, Garmin, Polar og Suunto) fikk velge ut to klokker hver: Én dyr og én rimeligere variant.

I tillegg tok vi med Apple watch, som i utgangspunktet er mer en smartklokke enn en trenings-/aktivitetsklokke.

Pulsmåling på håndleddet er forholdsvis nytt på markedet. Stort sett er de ganske presise i pulsmålingene, men fortsatt er pulsbelter hakket mer nøyaktig. Det kan du lese mer om her:

  • Det selges 200.000 pulsklokker hvert år, men kan vi egentlig stole på det de forteller oss?
Halvor Ekeland

Disse klokkene har vi sammenlignet. Fra venstre: Polar M430, Suunto 9, Fitbit Ionic Adidias edition, Apple Watch, Garmin Forerunner 35, Garmin Forerunner 935, Suunto Spartan Trainer, Polar A370, Fitbit charge 2.

Det er først og fremst aktivitetsfunksjoner vi har sett på i denne testen. Det vi har testet, er følgende:

  • Antall kilometer klokken viser på en joggetur fra kontoret til journalistens hjem (Google Maps sier 2554 meter. Kartet på iPhone sier 2569 meter). Dette punktet er kalt «Distanse på joggetur» i tabellene.
  • Kalorier forbrent på samme løpetur («Kalorier forbrent joggetur»).
  • Antall kilometer klokken viser etter fem runder på en friidrettsbane (nøyaktig to kilometer).

I tillegg har vi vurdert flere kriterier hva gjelder brukervennlighet og andre funksjoner.

Klokkene er evaluert med utgangspunkt i prisen.

Garmin Forerunner 35

Halvor Ekeland

Garmin Forerunner 35.

Denne Garmin-klokken leverer mye til den lave prisen. Bra batteritid, presis kilometermåling og gode funksjoner. Førsteinntrykket var ikke det beste, men etter hvert som du blir kjent med klokken, fungerer den fint.

Det må likevel nevnes at det tar lang tid før man blir vant til at man kun kan bla én vei i menyen. Trykker du én gang for mye, må du bla deg gjennom alle andre alternativer for å komme deg tilbake dit du skal.

Klokken gir god informasjon både som trenings- og aktivitetsklokke. Den kan ikke konkurrere med de dyreste klokkene i testen, men er god til å være så billig.

Den har litt for få treningsprogrammer. Det er det som drar den ned fra terningkast 6.

Garmin-appen er god og gir enkelt tilgang til mye informasjon.

Terningkast: 5 – Testvinner!

Fitbit Ionic Adidas edition

Halvor Ekeland

Fitbit Ionic Adidas Edition.

Fitbits nye storebror, Ionic Adidas edition, er noe helt annet enn Charge 2 – naturlig nok.

Denne klokken byr på flere smarte muligheter, egenutviklet treningsprogram, og fungerer godt som en aktivitetsklokke.

Den har også betalingsløsning og program for pusteøvelser, for dem som ønsker det.

  • Fått med deg denne? Så mye faller formen din hvis du kutter ut treningen i ferien

Det som trekker ned, er treningsfunksjonene. På klokken kan du ha syv forskjellige sportsprofiler, valgt fra en liste på 19. I tillegg er det litt kronglete å se tidligere treningsturer på klokken. Da må du bruke appen.

En god aktivitetsklokke, men ikke en klokke for supermosjonistene.

Terningkast: 5

Polar M430

Halvor Ekeland

Polar M430.

Denne klokken nærmer seg grensen mellom aktivitetsklokke og treningsklokke.

Som med A370, kan du velge mellom over 100 forskjellige sportsprofiler, men du kan ikke ha mer enn 20 forskjellige på klokken.

Klokken er intuitiv, har god batteritid og de fleste funksjoner Ola Nordmann trenger. Også denne får litt trekk for at appen ikke er den aller beste.

Terningkast: 5

NB: Journalisten hadde denne klokken som sin private klokke fra før.

Suunto Spartan Trainer

Halvor Ekeland

Suunto Spartan Trainer.

Umiddelbart virker ikke forskjellen på Suunto Spartan Trainer og Suunto 9 å være så veldig stor. Det er ikke for å diskreditere Suunto 9, men heller for å gi honnør til lillebroren.

Suunto-klokkene er ikke de mest intuitive klokkene, noe som gjør at det tar litt tid å bli kjent med dem. Spartan Trainer har heller ikke touchskjerm, noe som gjør navigeringen enda litt mer tungvint.

Klokken er presis og god, gir alt man trenger av informasjon (når du finner den), og er en fullverdig treningsklokke til en grei pris.

Terningkast: 5

Garmin Forerunner 935

Halvor Ekeland

Garmin Forerunner 935.

Til å være så dyr, hadde vi kanskje forventet litt mer.

For all del, klokken er god. Den er intuitiv, gir tilgang til det meste av relevant informasjon, har god batteritid og er behagelig å ha på seg. Problemet er at du ikke føler du får det lille ekstra med denne klokken.

Den hadde størst avvik på snittpulsen på løpeturen fra kontoret og hjem. Dette kan selvsagt være tilfeldig, at klokken ikke har vært helt korrekt plassert på håndleddet, men også på den to kilometers løpeturen på friidrettsbane bommer den litt for grovt. Et stort pluss med god batteritid.

En god klokke, men i dette segmentet finnes det kanskje bedre.

Terningkast: 4

Polar A370

Halvor Ekeland

Polar A370.

Testens billigste klokke, men ikke nødvendigvis den dårligste. Det kommer litt an på hva du er ute etter.

På banetesten skiller denne klokken seg ut negativt. De to kilometerne ble til 1,7 kilometer. Det skal sies at dette er klokkens estimat. Om klokken hadde vært koblet til mobiltelefonens GPS, hadde nok resultatet vært langt mer nøyaktig.

Det er likevel flere positive ting med A370. Med denne klokken får du tilgang til en del informasjon umiddelbart etter en økt. Den har ikke veldig mange funksjoner, men fungerer helt fint dersom du ønsker å monitorere hverdagene og trene av og til.

Polar-appen er ikke optimal, men fungerer greit.

Terningkast: 4

Suunto 9

Halvor Ekeland

Suunto 9.

Testens dyreste klokke, men også en av de mest avanserte. Den er lett å forstå, gir tilgang til absolutt alt du måtte trenge, og har en lang rekke funksjoner. Med denne klokken kan du gjøre alt fra å måle søvnen din, få tilbakemeldinger på golfsvingen og måle høyde over havet på vei opp på fjelltopper.

Dersom du trener aktivt og trenger en avansert klokke, kan dette være et bra valg.

  • Sprekpodden: Hvor mye bør du egentlig trene i ferien? Ekspert kommer med oppløftende nyheter.

Suunto-klokkene har åpenbart en annen formel for å regne ut forbrente kalorier enn hva de andre klokkene har. Begge Suunto-klokkene viser langt mer i forbrente kalorier enn hva de andre i testen gjør. Du kan lese mer om hvorfor man i utgangspunktet ikke skal legge så mye vekt på det her.

Denne klokken har også meget god batteritid. Du har også flere nivåer av strømsparingsmodi.

Får trekk for app-løsningen. Klokken er den dyreste i testen, men har nok også flest muligheter og funksjoner.

Terningkast: 4

Apple Watch

Halvor Ekeland

Apple Watch.

Denne klokken byr på utallige muligheter og funksjoner, men er definitivt ikke den beste aktivitetsklokken. Det er viktig å understreke at denne klokken er en smartklokke man også kan bruke til trening, mer enn en treningsklokke.

  • Ofte på løpetur? Slik løper du effektivt uten å bli skadet

Presisjonen er god. Den har en del viktige treningsfunksjoner (inkludert mulighet for å spille musikk uten telefon), men treningsappen til mobilen er paradoksalt nok ikke den beste.

Har også dårlig batteritid.

Som ren treningsklokke: Terningkast 3

Som duppedings: Terningkast 6

Fitbit Charge 2

Halvor Ekeland

Fitbit Charge 2.

Denne klokken er den nest billigste klokken i testen. Klokken er liten, noe som for noen kan være bra. Det er viktig å understreke at Fitbits klokker først og fremst skal være aktivitetsklokker, ikke treningsklokker. De skal monitorere hverdagen, ikke være til hjelp for Petter Northug.

Touchskjermen fungerer ikke optimalt, og den er litt tungvint å navigere på. Du starter treningsmonitorering med samme knapp som du trykker deg videre i menyen med, noe som gjorde at første løpeøkt vi monitorerte, ble tatt opp som en styrketreningsøkt. Den er den eneste i testen som ikke er vanntett.

Likevel monitorerer den aktivitet greit. Om du bare ønsker en enkel aktivitetsmåler på håndleddet, kan denne passe godt. Det er tross alt det den er til, også.

Terningkast: 3