Sprek

Synes du det ser rart ut å gå med staver på tur? Her er flere grunner til at du bør gjøre det likevel.

Håvard Haugseth Jensen

INSTRUKSJON: Hallgeir Martin Lundemo anbefaler alle å gå med staver i fjellet eller marka. Her viser han rett teknikk i motbakke for tidligere toppdommer i fotball, Per Ivar Staberg, lege og foredragsholder Berit Nordstrand og Sprek-journalist Anne-Marit Dahl.

Publisert:

Hallgeir Martin Lundemo (50) går sjelden i fjellet uten skistaver.

Tar du med deg skistaver på fottur i fjellet eller i marka, kan både turopplevelsen og treningseffekten bli bedre, såfremt du lærer deg riktig teknikk.

Tidligere toppdommer i fotball, Per Ivar Staberg, og lege og foredragsholder Berit Nordstrand, takket ja til et lynkurs i stavgang. Etter et par timer i fjellterrenget i Meråker i vekslende trøndervær, konkluderte de slik:

– Jeg er skikkelig overrasket over hvor bra det var. Jeg vil gå mer, sier Berit Nordstrand.

– Nå skjønner man nesten ikke hvordan det er å gå i terrenget uten, sier Per Ivar Staberg.

Korte skritt og pendlende arm

Hallgeir Martin Lundemo er turguide, motivator og treningsveileder. Han har akkurat instruert Staberg og Nordstrand i et par timer i myr- og fjellterreng. De har lette fjellsko og turtøy og er utstyrt med vanlige skistaver som er 15–20 centimeter kortere enn hva de ville brukt på skitur i klassisk stil. Du kan også bruke sammenleggbare staver, men Lundemo bruker skistaver med håndtak for best grep.

– Du får en større glede ved å gå på tur når du har med stavene, er Lundemos påstand.

Håvard Haugseth Jensen

BRATT: Hvis terrenget er veldig bratt, er det effektivt å sette begge stavene i bakken foran deg og skyve godt ifra, samtidig som du går korte skritt oppover.

Dagens stavgangøkt startet med instruksjon på flatt myrterreng. I løpet av turen, som skal ta følget opp til en snøskavl nær det 909 meter høye Steinfjellet, skal Lundemo også vise dem grunnleggende teknikker for bruk av staver i motbakke og nedoverbakke.

– Pass på skrittlengden. Den skal være kort. Rett opp overkroppen, og pass på at du får en god pendel på staven, sier Lundemo, som vil at armen skal strekkes helt ut før staven føres frem igjen. Nybegynnerne følger nøye med og får kjapt stavgangsdebuten på myren.

Målte 67 prosent økning

I 2009 publiserte danske Ernst A. Hansen resultatene fra en undersøkelse som så på energiforbruket ved energisk stavgang. Han fant at denne aktiviteten gir et energiforbruk som er opp til 67 prosent større enn under vanlig gange. Selv om det er snart ti år siden, mener Hansen at funnene står like sterkt i dag.

– Stavgang er en god form for mosjon som er skånsom, og med noen teknikker kan energiomsetningen økes sammenliknet med vanlig gange. Vi man øke intensiteten og presse kroppen litt mer, da er stavgang bra, sier Ernst A. Hansen, som er førsteamanuensis i idrett ved universitetet i Aalborg.

Håvard Haugseth Jensen

UTVIKLING: Det skulle ikke mye trening til, før Hallgeir Martin Lundemo så fremgang hos nybegynnerne innen stavgang. Å gå i flatt terreng og i motbakke var det letteste. Å stå imot med stavene i bratte nedoverbakker, var det mest krevende.

– Å gå med staver krever mer av muskler, sener og ledd. Man gjør større arbeid, og det krever mer energi, forklarer Hansen, som til tross for de positive helseeffektene opplever at interessen for å gå med staver er blitt mindre de siste årene.

– Da jeg bodde i Norge og laget studien, syntes jeg det var trendy med stavgang. Jeg så også grupper gå rundt i København, men det syns jeg ikke jeg ser så mye av nå.

Håvard Haugseth Jensen

NEDOVERBAKKE: På vei nedover får man virkelig bruk for stavene, ifølge Hallgeir Martin Lundemo. Riktig teknikk avlaster muskulaturen i bena. – Stavene hjelper også på balansen. Gå ned på skrittlengden og bruk stavene til å holde igjen. Gå flere skritt før du skifter tak, forklarer Lundemo.

Løp i 70 timer

Hallgeir Martin Lundemo møter imidlertid mange turgåere med staver.

– Det er både ungdommer og eldre, sier Lundemo.

Selv har han erfaring med staver gjennom utallige mil og høydemeter i fjellet. For Lundemo elsker de lange turene og høye toppene, og i 2014 løp han for eksempel 500 kilometer over 56 nihundremeterstopper i løpet av 70 timer. I august deltar han i NM i terrengultra i hjembygden Meråker. Også da løper han med staver, selvfølgelig.

– Stavene hjelper både på balansen og sirkulasjonen, sier Lundemo.

Håvard Haugseth Jensen

RETT UTSTYR: Du trenger en skistav som er 15–20 cm lavere enn munnen/nesen di. En stavhempe kan gi et mer stabilt grep, men er ikke nødvendig.

På vei opp mot Steinfjellet ser han at legen og ex-dommeren begynner å mestre den nye måten å bevege seg på i terrenget.

– I motbakke må man ned på skrittlengden, mens armbevegelsen følger med på den høyere frekvensen. Armer og ben har samme takt, men du kan ha mer kraft i skyvet med armene, instruerer Lundemo.

Håvard Haugseth Jensen

ELGHUFS: Det er en mye brukt treningsform for toppløpere og er en intervallform i motbakke. – Det er en mellomting mellom å gå og spretten skigang. Man tar bevegelsene som elgen har: Man sleper bena frem. Stavene bruker man som man gjør når man springer. Man simulerer klassisk stil på ski.

Nedover vanskeligst

Nybegynnerne manøvrerer seg oppover stien med stadig mer selvtillit og mestring. Pulsen øker, men de korte skrittene gjør belastningen på bena overkommelig. Det skal snart vise seg at det er mer krevende å gå raskt nedover.

– Nedover får man virkelig bruk for stavene. Gå ned på skrittlengden og bruk stavene til å holde igjen. Gå flere skritt før du fører stavene foran deg, forklarer Lundemo.

Håvard Haugseth Jensen

ELEGANT: Det er null problem å ta seg tørrskodd over en liten bekk hvis du bruker stavene riktig. Hallgeir Martin Lundemo demonstrerer.

Han viser hvor uanstrengt man kan ta seg nedover ved å sette stavene mellom steinene i en liten bekk, for deretter å svinge seg elegant over til den andre sida.

Vel nede igjen, feller stavgangeksperten denne dommen over turfølget:

– Jeg er imponert. Dette kunne de ikke da de startet. Det var mest uvant for dem å gå nedover fjellsiden, men jeg så stor forskjell etter hvert som de fikk prøvd litt. Nå er det bare for dem å ta med seg det de har lært til neste tur, oppfordrer Lundemo.