Sprek

Debutant Mette (43) banket alle i Norseman. Her er hennes elleve beste treningsråd.

Satte ny rekord i kvinneklassen og ble nummer 12 uansett kjønn.

Mette Kojan

Godt bøyd over styret. Mette Pettersen Moe på sykkel før hun skal løpe maraton.

Publisert:

Mette Pettersen Moe (43) har lært hva som er lurest for å kunne trene smart i hverdagen. Selv er hun en vinner, som gikk til topps i den ekstreme triatlonkonkurransen Norseman sist helg. Hun ble også nummer 12 uansett kjønn.

Nordlendingen satte ny rekord etter 3,8 km med svømming, 18 mil med sykling og 42 km løping. 11 timer og 16 minutter ble sluttiden, en rekordforbedring på 50 minutter.

I mål på Gaustatoppen ventet mannen Tor Moe og de to barna.

Mette Kojan

Balanse i hverdagen må til. Familie, venner og helse kommer før trening for Mette Pettersen Moe.

Vil ikke stresse andre

Når vi spør om hvor mye og hvordan Fauske-kvinnen trener, svarer hun:

– Det ville gitt et dårlig signal til mine utøvere dersom jeg opplyste det. Dessuten mener jeg at det aller viktigste er å sammenligne seg med seg selv, og ingen andre. Jeg vil heller dele hvordan jeg får til trening i hverdagen, med mann og to barn, sier den Oslo-bosatte 43-åringen.

Pettersen Moe er trener, coach og mentor, og derfor snakker hun om «sine utøvere». Det kan være mosjonister, men også mer proffe aktive som bruker mye tid på idretten.

– Det som ligger i bunn uansett, er balanse i livet. Mange som holder på med ekstreme idretter får ofte feil balanse, og da tenker jeg på familien, barn, kone, mann, jobb, fritid, venner og helse.

Privat

I Norseman var Mette Pettersen Moe debutant. Hun ble vinner.

Hun fortsetter:

– Jeg tror heller ikke at den som alltid trener mest, blir best. Den som er smartest trekker det lengste strået. Jeg var godt voksen før jeg skjønte det.

Hun forteller at hun ikke alltid vært fornuftig når det gjelder trening. Først da hun ble eldre lærte hun hva som fungerer best i det lange løp.

– Tidligere var trening er middel for å oppnå ditt og datt. Nå er det viktigst å være i naturen, og kose seg med fysisk aktivitet. Det må være indre motivasjon, mener hun, og legger til:

– Det er begrenset hvor mye du kan trene med små barn, men det er da puslespillet blir interessant og morsomt. Det gjelder å være lur. Derfor er mine tips til å få det til slik:

De beste tipsene

  1. Hvis du skal bort i helgen, til hytte eller familie, bruk sykkelen. Start før familien og bli plukket opp underveis hvis det er langt. Da er mye av treningen unnagjort.
  2. Bruk sykkelen som transportmiddel ellers, til jobb og venner. Det gjelder også om vinteren, der det er nødvendig med pigger.
  3. Med små barn som skal sove på dagen, kan man sykle innendørs på ei rulle. Da er du hjemme og utnytter tiden.
  4. Hvis du har det travelt, er intensive intervalløkter det beste. Det gir mye verdi på kort tid.
  5. Tren før frokost, hvis du er morgenfugl.
  6. Når familien er på stranden/ferie kan du benytte svømming som trening. Ha alltid med våtdrakten, i tilfelle det byr seg en mulighet, men sørg også for sikkerheten slik at du har med deg en annen voksen. Jeg anbefaler ingen å svømme alene i åpent vann.
  7. Vær opptatt av helsen. Ta hensyn til deg selv, husk hvile og restitusjon.
  8. Ikke sammenlign deg med andre når det gjelder trening. Ta utgangspunkt i hvor du er selv.
  9. Bruk naturen. Der er det mye helsebot, og naturen gir gratis trening.
  10. Man må ikke investere i dyrt utstyr. Start forsiktig og se hvor langt du vil drive det.
  11. Glem ikke balansen i livet. Trening kan ikke være det viktigste, for det skal ikke bare være positivt for deg, men også de rundt deg.

Kom tidlig i gang

Pettersen Moe startet eget aerobicselskap som 18-åring hjemme i Fauske. Senere studerte hun idrettsvitenskap i Trondheim, og ble instruktør innenfor treningskjedene 3T, Elixia og SATS.

Da hun flyttet til Oslo for 20 år siden, ble det en administrativ jobb i en av disse kjedene, men nå er hun selvstendig næringsdrivende.

– Du slår rekorden i Norseman så ettertrykkelig. Er det en fordel å være godt voksen?

– Ja, man får mer ut av treningen når man blir eldre. Det skyldes erfaring, men også at snittfarten over lengre distanser, som jeg driver med, går ned. Mange av dem som er godt voksne er noe «seige djevler», ler hun.

Privat

Mette Pettersen Moes lagvenninner i Team Arctic Race var Line Mari Langset (t.v.) som endte på 4. plass og Heini Hartikainen, som ble nummer 2.

Eldre har mye å gå på

Det siste kan Thor-Øistein Endsjø, tidligere lege for mange toppidrettsutøvere, underskrive på.

Nå er han pensjonist og har de siste 13 årene hatt spesielt fokus på livsstil og fysisk aktivitet i seniorårene. Han er overbevist om at absolutt alle, uansett alder og nesten uansett plager, har godt av fysisk aktivitet. Sammen med Yngvar Andersen har han også gitt ut boken «Kom i form – 60+».

Bendiksby, Terje / NTB scanpix

Det å være fysisk aktiv som eldre er noe forfatterne Thor-Øistein Endsjø og Yngvar Andersen brenner for.

– Jeg er så enig med Pettersen Moe om at eldre har mye å gå på og ofte et uutnyttet potensial. Vi vet at kvinner eldes fem-seks-syv år langsommere enn menn. Derfor ser vi ofte at kvinner i for eksempel maraton, gjør det veldig bra langt opp i aldersklassene.

Endsjø ivrer for hverdagstreningen, noe han og kona Ragnhild skriver om i seniorlivet.blogg.no

– Fjellturer og det å være ute på ski, gå eller sykle, er en kjempegodt utgangspunkt. Kirsten Marathon Melkevik (48) hadde den bakgrunnen, sier han om kvinnen som vant NM i motbakkeløp så sent som i 2013.

Selv skal Endsjø ha med seg mange aktive i alderen 65 til 85 år på treningsleir til Kanariøyene i høst. Opplegget er for lengst fulltegnet.

– Det er aldri for sent å trene, legger han til.

Må ikke være ekstremt

– Dette liker jeg å høre, kommenterer Pettersen Moe, som selv har vært veileder for folk i 60-årene som gjerne vil bli sprekere.

Norseman, er utenom det vanlige, men har deltagere over 60 år. Hans Jacob Rødø (62), som Aftenposten har skrevet om, kom inn på drøye 15 timer.

Les også

Ett år etter at kona reddet livet hans, deltar Hans-Jacob Rodø (62) i Norseman

Mette Kojan

Lang vei og i ensom majestet. Mette Pettersen Moe løper mot Gaustatoppen.

Pettersen Moe har hjulpet ham med trening.

Hun har også lært folk med vannskrekk på svømme, slik at de har kunne være med på triatlon, en idrett hun mener man kan holde på med til man er hundre.

– For det må ikke være ekstremt. Oslo triatlon til helgen passer for alle.