Sprek

Hun har debutert i fjelløp-EM, han har løpt ekstremtriatlon. Hjemme har de fire barn og travle jobber

Slik får de logistikken til å gå opp.

Ørjan Deisz

FØLGER ETTER: Sara-Rebekka Færø Linde (36) og Lorentz Erland Linde (33) tar bena fatt med minsten, Rikke (2), hakk i hæl.

Publisert:

LANDÅS: Familien Færø Linde har nettopp parkert bilen i gaten etter en hyttetur på Kvamskogen. Klokken 07.00 var Sara-Rebekka Færø Linde ute på løpetur, mens mannen Lorentz Erland Linde og barna sov i hytten. Da Sara-Rebekka og ungene kjørte hjem, brukte Lorentz sykkelen.

Om noen timer skal Lorentz på nattevakt på Kvinneklinikken, hvor han jobber som lege.

– Det å trene er en god avkobling og gir overskudd til å takle en travel hverdag, sier Lorentz.

– Må planlegge mye

Mens Lorentz jobber turnus, jobber Sara-Rebekka dagtid som helsesøster og spesialsykepleier og er enhetsleder ved Overvektpoliklinikken. Med mellom åtte og tjue treningstimer i uken er det mye som må planlegges.

– Vi er nok flinke på det, og vi har en tanke om hva vi vil få til i løpet av en uke. I tillegg evaluerer vi mye av planleggingen, sier Sara-Rebekka.

Ørjan Deisz

SPRETTEN GJENG: I hagen har familien Færø Linde en trampoline. – Det blir mye aktivitet med de minste, sier pappa Lorentz Linde.

– Ny opplevelse

I starten av juli debuterte Sara-Rebekka i fjelløp-EM i Skopje, og endte på 27.-plass.

– Det var en ny opplevelse, sier Sara-Rebekka, som også satte ny rekord under Bergen fjellmaraton.

Ekteparet deltar mest på lokale konkurranser, men en uke tidligere løp Lorentz seg inn til en fjerdeplass på Swissman Xtreme Triathlon.

– Over tjue år med trening får effekt til slutt, sier Lorentz.

Ekstra tilrettelegging

Solen stråler i Bergen og i hagen veksler ungene mellom sandkassen og trampolinen. Paret, som møttes gjennom idretten, har barna Rikke (2), Live (5), Ludvig (8) og Frida (10). Eldstedatteren trenger litt ekstra tilrettelegging.

– Frida har barneautisme og mangler språk, sier Sara-Rebekka.

Så hvordan får de tid til barna, jobb og trening? Her er deres fem tips.

1. Etter leggetid

Mye av treningen skjer etter klokken åtte når barna har lagt seg.

– Da handler det om ikke å sette seg i sofaen, for da ryker tre kvarter fort. TV og TV-serier blir det lite av. Man må bestemme seg for hva man vil prioritere, sier Lorentz.

2. Lek som trening

Fire barn krever sitt, men også her finnes det trening.

– Det blir mye aktivitet med de minste, sier Lorentz.

Treningen skal heller ikke gå utover barna.

– Man må hele tiden evaluere, for vi har ikke samvittighet til at treningen skal gå utover barnas aktiviteter, sier Sara-Rebekka.

3. Trening under treningen

Ludvig trenger skyss til sin trening, og det åpner opp en mulighet.

– Den som kjører til treningen kan ta seg en økt under hans trening, sier Lorentz.

Ørjan Deisz

PLANLEGGING: Med fire barn og travle jobber er det mye som må planlegges for å få tid til treningen for Lorentz Erland Linde og Sara-Rebekka Færø Linde. Her med barna Ludvig (8, fra v.), Frida (10), Live (5) og Rikke (2).

4. Felles og hver for seg

Ulik arbeidstid og oppgaver hjemme kan gjøre det utfordrende å få trent sammen.

– Vi prøver å få inn en barnevakt søndager slik at vi kan få en felles løpetur. Da blir også den neste uken planlagt, sier Lorentz.

I huset på Landås har paret også noen løsninger i kjelleren.

– Om en er ute, kan den andre bruke møllen eller sykkelrullen, sier Sara-Rebekka.

– Det blir noen timer trening i kjelleren, skyter Lorentz inn.

5. Liker rutine

For å få kabalen til å gå opp er det ikke til å stikke under stol at ekteparet har visse personlige egenskaper.

– Vi liker rutine og struktur, og så er vi positivt innstilt, sier Sara-Rebekka.

Et annet stikkord er dialog.

– Vi må jobbe som et team. I en travel hverdag er det viktig å ha fokus på det vi faktisk kan få til, og ikke alt det vi ikke kan få til, sier Lorentz.